Dokumenty i Wzory Wniosków
Pliki do pobrania
Poniżej znajdą Państwo wzory wniosków.
Do absolutnego kanonu dokumentów koniecznych do sporządzenia aktu notarialnego należą:
- podstawa nabycia (np. akt notarialny, postanowienie sądu, akt poświadczenia dziedziczenia, decyzja administracyjna) nieruchomości bądź prawa, będącego przedmiotem umowy,
- zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn (dotyczy spadków nabytych po 11 VIII 1983 r. i darowizn od 01.01.2007 r.), o niewystąpieniu podatku lub przedawnieniu zobowiązania podatkowego, które wystąpiło w związku z czynnością prawną, na mocy której nastąpiło przeniesienie własności nieruchomości lub prawa,
- wypis z rejestru gruntów, lub też wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej,
- wypis z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego lub zaświadczenie o braku takiego planu, bądź też zaświadczenie stwierdzające, że na przedmiotową działkę wydano decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, oraz że jest lub nie jest objęta decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
- zaświadczenie wydane przez organ uprawniony, że działka nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu ani decyzją wydana w trybie art. 19 ust. 3 ustawy o lasach,
- świadectwo charakterystyki energetycznej budynku względnie części budynku,
Nota bene – wskazane powyżej rodzaje dokumentów choć są jedynie przykładowe, stanowią podstawę do ustalenia stanu prawnego i mającego być dokumentowanego rozporządzenia nieruchomością lub prawem. Należy pamiętać, że nie ma dwóch takich samych umów, bowiem wola i zamiar kontraktowania zmieniają Strony, zgodnie ze swoimi potrzebami i oczekiwaniami, a każdy stan prawny wymaga indywidualnego przeanalizowania i precyzyjnego wskazania niezbędnych do czynności dokumentów jak np.:
- zaświadczenie „Wierzyciela” tj. Banku o wysokości zadłużenia z tytułu udzielnego kredytu hipotecznego,
- zaświadczenie wydane przez Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej o przysługującym prawie do lokalu,
- w przypadku nieruchomości mieszkaniowych – zaświadczenie, że nikt nie jest zameldowany na pobyt stały ani czasowy,
- odpis skrócony aktu małżeństwa, odpis wyroku rozwodowego lub wypis umowy majątkowej małżeńskiej ustanawiającej rozdzielność majątkową względnie orzeczenie sądu ustanawiające rozdzielność majątkową,
- odpis aktu zgonu spadkodawcy,
- ostateczna decyzja zatwierdzająca podział/scalenie nieruchomości, wraz z wykazem zmian danych ewidencyjnych, w przypadku gdy przedmiotem umowy jest część nieruchomości, utworzona w wyniku podziału/scalenia, a podział ten nie został ujawniony w księdze wieczystej,
- postanowienie Komornika Sądowego, w którym stwierdzono, że postępowanie egzekucyjne prowadzone przeciwko dłużnikowi z udziału w lokalu mieszkalnym, na podstawie nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym Sądu Rejonowego np. uległo umorzeniu z mocy prawa,
Dlatego też przed gromadzeniem dokumentów, zapraszam na rozmowę do mojej kancelarii notarialnej w Ełku przy ulicy Armii Krajowej nr 7B lok 2, by ustalić jakie dokumenty będą konieczne przy danej czynności notarialnej, jednocześnie proszę pamiętać, że wszystkie dokumenty winny być dostarczone w oryginałach.
Aby móc udokumentować Państwa oświadczenia woli i wiedzy, zawarte w akcie notarialnym, wymagane będą dokumenty, które potwierdzać będą stan prawny i faktyczny. Dlatego poniżej zamieszczone zostały – wzory wniosków o wydanie konkretnych dokumentów, które są najczęściej przedkładane do aktów notarialnych w mojej kancelarii notarialnej.
nota bene – zgromadzenie dokumentów z listy powyższych wniosków, może nie być wystarczające, ponieważ każda czynność dotycząca nieruchomości lub prawa jest inna, tak jak inne są ustalenia Stron takich kontraktów, oraz wpisy w księgach wieczystych czy rejestrach gospodarczych.
Zachęcam do rozmowy przed rozpoczęciem procedury gromadzenia dokumentów, w siedzibie mojej kancelarii notarialnej w Ełku przy ulicy Armii Krajowej 7B lok U2
- do Wójta Gminy Ełk - wniosek o wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu działki w MPZP doc
- do Sądu Rejonowego I Wydziału Cywilnego - wniosek o zwolnienie z kosztów doc
- do Sądu Rejonowego V Wydziału KW - wniosek o wpis do księgi wieczystej pdf
- do Starosty Ełckiego - wniosek o wydanie wypisu z rejestru gruntów xls
- do Prezydenta Miasta Ełku - wniosek o wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu działki w MPZP doc
- do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ełku - wniosek o wydanie zaświadczenia od SD doc
- do Starosty Ełckiego - wniosek o wydanie zaświadczenia o lasach doc